Serious games: het belang van spelenderwijs leren

Leestijd: 7 minuten

Nu je al weet wat gamification en game-based learning is aan de hand van de eerste en tweede blog, bekijken we nu het verhaal achter serious games.

De oprichters van Pilipili Games, Pieterjan, Liese en Tomas, zijn al sinds 2019 actief in de wereld van serious games. Ze begrepen welke meerwaarde dit soort spellen kunnen bieden binnen onderwijs en bedrijven. 

Daarom leggen zij uit in deze blog wat serious games zijn en welk nut ze hebben.

Hoe zijn serious games ontstaan?

Wat zijn serious games?

Wat zijn de voordelen en de nadelen van serious games?

Wat is het verschil met game-based learning en gamification?

Hoe zijn serious games ontstaan?

Het begrip ‘serious games’ is bedacht door Clark C. Abt, hij is een Amerikaanse onderzoeker waarbij serious games volgens hem niet bedoeld zijn voor amusement in de eerste plaats, maar om te spelen met een educatief doel. 

In de jaren 2000 werden de educatieve games populair waarbij er vooral gericht werd op de jongere leerling. De term ‘serious games’ ontstond om aan te geven dat er serieuze doelen werden nagestreefd (namelijk het oplossen van bepaalde problemen en uitdagingen) met behulp van spel en entertainment.

Wat zijn serious games?

‘Serious games’ is een heel algemene term en om duidelijk te kunnen voorstellen wat serious games zijn, bekijken we de afbeelding hieronder. 

Zoals op de foto die hiernaast is afgebeeld, kunnen we ons voorstellen dat de grote bubbel ‘serious games’ is. In die grote zit een andere kleinere bubbel, namelijk een onderdeel van serious games en die noemen we game-based learning.

Een serious game kan een bord- of kaartspel zijn, waarbij entertainment niet het hoofddoel is. Tegenwoordig wordt ook de online versie steeds populairder, zoals bijvoorbeeld de online versie van DYNAM-O.

Amusement is dus niet het primair doel van serious games maar speelt wel een grote rol, het is dus slechts een manier om een serieus doel te behalen. Een serious game kan ook een ander doel nastreven, zonder daarvoor een leerinhoud te bevatten, denk maar aan bijvoorbeeld netwerken of teamdynamieken bespreekbaar maken zoals in de game DYNAM-O.

Serious games worden gebruikt om kennis over te dragen aan andere deelnemers en praktische vaardigheden aan te leren om vervolgens in praktijk te kunnen toepassen. Serious gaming wordt gebruikt als tool voor educatie en training zoals bijvoorbeeld in het onderwijs, in de gezondheidszorg, op de werkvloer, enz. 

Ook worden ze gebruikt om gedragsveranderingen en het leren te stimuleren. Deelnemers van een serious game kunnen specifieke kennis en vaardigheden aanleren en delen met andere deelnemers.

Om nog duidelijker te maken wat serious games zijn, halen we ook voorbeelden aan van spellen die Pilipili Games heeft gemaakt en die onder de categorie serious games behoren. 

Deze zijn bijvoorbeeld Recruit Pursuit (recruitment games), Company Quest (custom detectivespel rond jouw branding) en Operation PiliBank (online escape room rond communicatie).

Blogfoto

8 voordelen van serious games

  • De werkelijke situatie wordt zo realistisch mogelijk nagebootst waardoor mensen dan sneller de verworven kennis of vaardigheden omzetten in de praktijk.
  • Er kunnen nieuwe werkwijzen en methodieken uitgetest worden.
  • In een serious game kunnen moeilijke thema’s bespreekbaar worden gemaakt, zoals bijvoorbeeld de bedrijfswaarden in de workshop DYNAM-O.
  • Biedt meer fun dan eentonige en klassieke leermethodes. Er wordt met een game meer interactie geboden binnen een team.
  • Je leert je teamgenoten en het bedrijf beter kennen.
  • Deelnemers krijgen de kans om risico’s te nemen en fouten te maken waaruit ze kunnen leren voor in de toekomst.
  • Deelnemers hebben de mogelijkheid om te netwerken, bijvoorbeeld je speelt met een nieuw team waarvan je nog niet alle deelnemers kent.
  • Kan ingezet worden voor zowel voorlichtingen als educatie, trainingen en workshops in verschillende vakgebieden. 

Wat zijn de nadelen van serious games?

De ontwikkeling van serious games zijn vaak complex en hebben daardoor meer tijd en geld nodig om ontwikkeld te worden. Dit kan zorgen voor een duurdere game maar in ruil daarvoor heb je een game waaruit je iets kan leren en onthouden.

 

Verschil tussen serious games en game-based learning

Verschil tussen serious games en gamification

Serious games zijn games die wel een hoger doel hebben dan enkel amusement, maar niet altijd een leerdoel nastreven. De game kan ook een ander specifiek doel hebben dan iets bij te leren, dit kan bijvoorbeeld netwerken zijn,vaardigheden aanleren, etc.

Game-based learning daarentegen heeft wel altijd een specifiek leerdoel, bijvoorbeeld een bepaalde competentie aanleren of een opleiding over veiligheid aan de hand van een game aanleren. 

Wil je ook de verschillen leren tussen gamification en serious games, of het verschil tussen gamification en game-based learning, lees dan zeker de eerste blog van Pilipili Games.

Wist je dat…

  • 7 games van Pilipili Games serious games zijn

  • de term serious games foutief wordt toegeschreven aan enkel online games

  • Pilipili Games het belang en nut van serious games begon in te zien tijdens het gamemasteren in een escaperoom

  • serious games ook serious business zijn? In LUCA Genk is er zelfs een vak aan gewijd in de studierichting ‘Gamedesign’